fredag 7 januari 2011

baking

Igår kväll satte jag världens enklaste deg på kalljäsning. Perfekt när man vill ha jullovsfrukostfrallor!




Jag tog på en höft lite så här:

25 g jäst
2½ dl kallt vatten
ca 1 msk olivolja
en nypa salt
ca 1 tsk brödkryddor ( tag efter behag)
lite sirap eller honung för jäseffektens skull
ca 6-7 dl vetemjöl special

Lös upp jästen i det kalla vattnet, häll i olja, kryddor och sirap.
Häll i mjölet, lite i taget och knåda ( jag körde ca 4 minuter i maskinen)
Rulla sedan till runda små bullar, lägg på plåt på bakplåtspapper, handduk över och in i kylskåpet över natten.
På morgonen tar jag ut plåten, sätter ugnen på värme 250 grader och gräddar sedan frallorna i ca 10 minuter. Jag brukar pensla dem med lite vatten innan jag kör dem och lägga på solrosfrön eller något sådant.

Njut!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...